fredag 18 december 2009

Champions och Europa League.

Åttondelsfinalerna i Champions League är nu lottade och det blev en hel del intressanta matcher. Mourinho får besök av Chelsea på Giuseppe Meazza i första mötet, för att sedan åka till London och Stamford Bridge för att ta emot applåder, förmodligen.
Milan - som återigen lånar Beckham - lottades mot Manchester United, givetvis.

Mitt blåröda hjärta pumpade extra hårt under lottningen. Lyckligtvis så gick lottningen bra för Barça, motståndet stavas VfB Stuttgart. Detta bör vi klara av, även om underskattning inte är något rekommenderat, i synnerhet när det handlar om Champions League.
Antagonisterna Real Madrid lottades mot Lyon. Ska detta bli säsongen då Madrid tar sig vidare? Förhoppningsvis inte, men tyvärr så tror jag att dem klarar det.
Sevilla - som jag fattat tycke för - lottades mot CSKA Moskva, jag både tror och hoppas att Spanien segrar här.
Resten av Champions League lottningen ser ni nedan.

Lottningen i sin helhet

Stuttgart-Barcelona
Lyon-Real Madrid
CSKA Moskva-Sevilla
Inter-Chelsea
Milan-Manchester United
Olympiakos-Bordeaux
Bayern München-Fiorentina
Porto-Arsenal

Europa League lottningen tänker jag inte skriva om, den kan ni se på UEFA:s hemsida. Däremot så känner jag för att skriva om nivån på turneringen.
Igår satte jag mig framför Tv:n för att titta på Genoa - Valencia. Förutsättningarna var på topp, Båda lagen var tvungna att vinna för fortsatt spel ute i Europa, båda lagen var tvungna att kriga i 90+ min. Och som dem gjorde det!
En rafflande match från avspark till slut! Målchanserna kom var femte minut och när man trodde att supportrarna hade nått toppen av ljudnivån så sjöng dem ännu högre. Matchen hade allt, och lite till. Den slutade 1-2. Målvakten Alessio Scarpi missade en utspark i 94:e, Villa gjorde inga misstag och revanscherade sig för sin missade straff tidigare. Valencia vidare. Genoa förtjänade även dem att gå vidare.
Jag hoppas verkligen att det blir fler matcher av samma kvalitet, och med tanke på att dem flesta lagen i turneringen är ungefär på samma nivå så kan det mycket väl hända. Europa League matcherna ser jag onekligen fram emot.

Inlägget blev längre än jag trodde, ber om ursäkt för det. För övrigt så är nu min debut avklarad. Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar